اجتهاد پذیری ظواهر قرآن در چالش هرمنوتیست ها
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
این شبهه که «فهم قرآن در حد برداشت های شخصی است؛ چون که فهم متن قرآن یک فهم عصری است»، مضمون نهائی اش آن است که زبان وحی قابل فهم نمی باشد. از داده ها و تحلیل های هرمنوتیک معاصر که عمدتاً در آرای گادامر نمود یافته اند این نتیجه به دست می آید که فهم متن قرآن میسور کسی نمی شود. از این رو حجیت ظواهر قرآن که یکی از مبانی کلامی و اصولی استناد استنباط احکام شرعی می باشد مورد انکار قرار می گیرد. پس اگر در علم اصول فقه به دلیل حجیت ظواهر، قرآن مستند احکام شرعی قرار می گیرد، باید مدعِی مبنای مذکور در مقام اثبات این مبنا، ادعای هرمنوتیک معاصر را ابطال نماید. در مقاله ی حاضر سعی شده است تا از طریق نشان دادن نارسائی دلایل عصری بودن فهم و فقدان دلیل علمی بر اثبات آن، حجیت مدلولات ظاهری الفاظ و جملات قرآن و اجتهاد پذیری ظواهر آن اثبات گردد.
منابع مشابه
حجیت ظواهر آیات قرآن کریم
بحث از حجیت ظواهر آیات در حقیقت گفتگو از اصل حجیت آیات است زیرا اگر ظواهر آیات حجت نباشد نظر به اینکه نصوص بسیار کم است از آیات بعنوان دلیل اصلی احکام چیزی باقی نمی ماند تا در استنباط احکام شرعی بدان استناد شود حجیت ظواهر آیات قران مجید همچون ظواهر سنت و سایر امارات ظنی به دلیل معتبر قطعی نیازمند است تا با ترتیب صغری و کبرای منطقی بتوانیم به مطلوب قطعی دست یابیم به عبارت دیگر ظواهر آیات دلیل ظن...
متن کاملدور هرمنوتیکی در نگاه هرمنوتیست ها و تفسیرگران قرآن
یکی از مباحث مهم انواع رویکردهای هرمنوتیک بحث دور هرمنوتیکی است. این دور در رویکردهای متفاوت هرمنوتیک شکل های گوناگونی یافته است. فریدریش آست دور را میان جزء متن و کل متن برقرار می دید. فهم متن منوط به فهم جزء است و فهم جزء منوط به فهم کل. در هرمنوتیک دستوری و فنی شلایر ماخر نیز وجود دور کاملا مشهود است. در هرمنوتیک دستوری میان فهم واژگان از یک سو و فهم متن و جمله از سویی دیگر دور رخ می نماید...
متن کاملاعتبارسنجی ظواهر آیات قرآن از منظر أخباریون
اخباریان به عنوان شاخهای از فقهای شیعه با اکثریت ایشان، یعنی اصولیان در اعتبار برخی از منابع استنباط و طُرُق فهم احکام اللّه، اختلاف دارند. از جمله اینکه آنها به بیاعتباری فهم انسانهای عادی (= غیر معصومین (علیهمالسّلام)) از ظواهر قرآن، شهرت یافتهاند. این پندار ایشان بر دو پایۀ اساسی متکّی است؛ نخست، «روایاتی» که آنها مدّعی تواتر و ظهور آن در عدم حجیّت ظواهر قرآن میباشند و دیگری، وجود «تقیید...
متن کاملبینیازی فهم ظواهر قرآن از علوم عقلی
برخی محققان فهم آیاتی از قرآن را نیازمند تولیدات عقل نظری دانستهاند، ولی ویژگیهای این کتاب آسمانی نشان میدهد که گرچه مخاطب قرآن انسان عاقل است، برای أفاده مراد هرگز نیازمند برهانهای عقل بشری نیست و ادعای نیاز خلاف مبانی است. مخاطب قرآن «الناس» است که شامل آشنایان با برهانهای عقل نظری و غیر آن میشود؛ قرآنی که خود را «نور مبین»، «تبیان»، «هدایت» و حجت برای عقیده و عمل توصیف کرده است. همچنین...
متن کاملبررسی حجیت ظواهر قرآن (در پرتو آموزه های نهج البلاغه)
میزان اتکا و اطمینان به ظواهر قرآن و نقش روایات در این مهم، از مبانی زبانشناختی قرآن کریم است و همواره حجم درخوری از مباحث اصولی و هرمنوتیکی را به خود اختصاص داده و میدهد. در این مقاله در صدد هستیم موضوع مذکور را نه صرفاً با رویکرد اصولی یا هرمنوتیکی، بلکه در پرتو آموزههای نهجالبلاغه بررسی کنیم. در آموزههای امیرمومنان علی علیهالسلام با دو دسته از بیانات مواجه هستیم. دستۀ اول شواهدی که ممکن...
متن کاملاجتهاد در اجتهاد
بررسی تاریخ و جریان اجتهاد در اسلام، دلالت دارد بر اینکه اجتهادات با دو رویکرد انجام گرفته است؛ رویکرد اول اجتهاد برای فهم و تفسیر اسلام بوده است. بهدنبال پیدایش اجتهاد، جهت فهم کلام اسلام اجتهاداتی برای اثبات مشروعیت اجتهاد و اقامه دلیل بر شرعی بودن اجتهاد و تعیین ارزش آراء اجتهادی نسبت به این مطلب صورت گرفت که آیا با اجتهاد امکان دستیابی به حق وجود دارد یا خیر؟ همچنین اینکه اجتهاد کردن ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 4
صفحات 69- 86
تاریخ انتشار 2010-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023